Natt-bön under Ramadan
(al-Qiyaam eller Taraweeh)
- Inledning
- Laylat al-Qadr och dess tid
- Att be Qiyaam [nattbön] gemensamt
- Varför Profeten inte alltid ledde folket i Qiyaam
- Kvinnor får be i församling
- Antalet rakáhs [bönenheter] i Qiyaam
- Recitera Koran i Qiyaam
- Tiden för Qiyaam
- Recitation under de tre rak’ah för Witr
- Du’aa’ al-Qunoot
- Vad som ska sägas i slutet av Witr
- Två rak’ah efter Witr
Inledning
abu Hurayrah – må Allah vara nöjd med honom – berättade: ”Profeten – Frid vare över honom – brukade uppmuntra oss att be under natten i Ramadan, utan att göra det obligatoriskt. Sedan sade abu Hurayrah – må Allah vara nöjd med honom – ’Den som ber natt-bön under Ramadan i tro [på Allah] och hopp om [Hans belöning], individens tidigare synder kommer att bli förlåtna.’ Och då Profeten – Frid vare över honom – dog, var det så här (d.v.s. man bad inte Taraaweeh tillsammans), och så var det även under Abu Bakrs tid som khilaafah [kalifat] – må Allah vara nöjd med honom, ända till början av Omars tid som khilaafah – må Allah vara nöjd med honom ”
Ámr ibn Murrah al-Juhani – må Allah vara nöjd med honom – sade: ”En man från Qudaaáh kom till Profeten- frid vare över honom och sade, ’O Allahs Profet! Vad säger du om jag vittnar om att det inte finns någon gud utom Allah, och att du, Muhammad, är Hans Budbärare, och jag ber de fem dagliga bönerna, fastar månaden Ramadan, och ber nattbön under Ramadan, och betalar az-zakaah?’ Profeten svarade: ’ Den som dör efter att ha gjort dessa kommer vara bland as-Siddeeqeen (de som talar sanning) och martyrer.'”
Laylat al-Qadr och dess tid
Den utvalda natten är Laylat al-Qadr, för Profeten – Frid vare över honom – sade: ”Den som ber under Laylat al-Qadr (och lyckas be ’rätt’ natt) i tro [på Allah] och hopp om [Hans belöning] individens tidigare synder kommer att bli förlåtna.”
Enligt den starkaste åsikten, är det den 27:e natten under Ramadan, många hadither pekar på det, såsom hadithen från Zurr ibn Hubaysh, som sade: ”Jag hörde Ubayy ibn Ka´b – Må Allah vara nöjd med honom – säga – efter det hade sagts till honom att Ábd-Allah ibn Masóod – Må Allah vara nöjd med honom – sagt: ’Den som följer as-Sunnah kommer ’finna’ Laylat al-Qadr!’ – Ubayy – Må Allah vara nöjd med honom – sade: ’Må Allah vara barmhärtig med honom, han ville inte att folk skulle ta det för givet och bara vara uppe för att be en natt. Vid den som det inte finns någon annan gud vid Hans sida, det är under Ramadan – och han svor utan att tveka – och vid Allah, jag vet vilken natt det är. Det är den natt som Profeten – frid vare över honom – beordrade oss att be (al-qiyaam). Det är natten till den 27:e, tecknet [på morgonen] för detta är att solen stiger upp vit och utan strålar.” I en annan hadith, hade detta sagts av Profeten [Källa Muslim m.fl.]
Att be Qiyaam gemensamt
Det är tillåtet att be Qiyaam gemensamt, och är bättre än att be enskilt, för det var så Profeten – frid vare över honom – gjorde och förklarade dess fördelar.
Abu Dharr – må Allah vara nöjd med honom – sade: ”Vi fastade Ramadan med Profeten och han ledde oss inte i Qiyaam förrän det var bara sju dagar kvar, då ledde han oss i bön tills en tredje del av natten gått. När det var sex dagar kvar, ledde han oss inte i Qiyaam. När det var fem dagar kvar ledde han oss i bön tills halva natten gått. Jag sade, ’O Allahs Profet, jag önskar att du fortsatt hela natten.’ Han sade , ’Om individen ber med imaamen tills han är färdig, kommer det räknas som att individen bett hela natten.’ När det var fyra nätter kvar, ledde han oss inte i Qiyaam. När det var tre nätter kvar, samlade han sin familj, sina fruar och folket, och ledde oss i Qiyaam tills vi var rädda att missa al-Falaah. Jag frågade, ’Vad är al-Falaah?’ Han sade, ’Suhoor’. Sedan ledde han oss inte i Qiyaam mer i Ramadan.’” [Saheeh hadeeth från författarna av Sunan]
Varför Profeten- frid vare över honom inte alltid ledde folket i Qiyaam
Profeten ledde inte folket i Qiyaam resten av månaden för han var rädd att det skulle bli obligatoriskt, och att de inte skulle kunna klara av det, som det sagts i en hadith från Aaíshah – Må Allah vara nöjd med henne – i al-Saheehayn [al-Bukhari och Muslim] mm. Efter Profetens rid vare över honom död, var rädslan över, för Allah hade redan gjort religionen komplett. Anledningen till att inte be Qiyaam gemensamt under Ramadan gällde inte längre, den tidigare regeln gällde dock att bön i församling är något föreskrivet i Islam. Omar må Allah vara nöjd med honom återupplivade denna sed [tradition eller Sunnah] vilket står i bland annat Saheeh al-Bukhari.
Kvinnor får be i församling
Kvinnor får närvara vid bönen, en hadith från Abu Dharr må Allah vara nöjd med honom klargör det. Det är till och med tillåtet att välja ut en imaam som ska leda kvinnorna i bön, och en annan för männen. Det finns rapporterat att när Omar må Allah vara nöjd med honom samlade folket för att be Qiyaam sade han till Ubayy ibn Ka´b må Allah vara nöjd med honom att leda männen och Sulayman ibn Abi Hathman att leda kvinnorna.
Árfajah al-Thaqafi sade: ”’Ali ibn Abi Taalib må Allah vara nöjd med honom brukade beordra folket att be under natten i Ramadan, och han lät en imam leda männen och en annan imam leda kvinnorna. Jag var imamen för kvinnorna.” Jag säger: detta är OK så länge moskén är tillräckligt stor och man inte stör varandra.
Antalet rakáhs i Qiyaam
Antalet rakáhs är elva, och vi rekommenderar att man inte överstiger detta antal. För Profeten frid vare över honom bad aldrig mer än elva rakáhs.
Áaísha Må Allah vara nöjd med henne blev tillfrågad om hur Profeten frid vare över honom bad under Ramadan, och hon svarade;
”Profeten frid vare över honom bad aldrig mer än elva rakáhs (som Qiyaam), under Ramadan eller annars. Han brukade be fyra rakáhs, och fråga mig inte hur vackra eller långa de var. Sen bad han fyra till, och fråga mig inte hur vackra eller långa de var. Sen bad han tre rakáhs.” [Källa al-Bukhari, Muslim mfl.]
En person kan göra mindre än detta, även om det bara skulle vara en rakáh witr. Profeten frid vare över honom gjorde detta och pratade även om det.
Áaísha må Allah vara nöjd med henne blev tillfrågad om hur många rakáhs Profeten frid vare över honom bad vid witr? Hon svarade, ”Han brukade be fyra och tre, eller sex och tre, eller tio och tre. Han brukade aldrig be färre än sju, eller mer än tretton.” [Källa Abu Dawood, Ahmad och andra].
Profeten frid vare över honom sade angående detta: ”Witr är en sanning, för den som vill kan be fem, och för den som vill kan be tre, och för den som vill kan be en rakáh.”
Recitera Koran i Qiyaam
Vad gäller att recitera från Koran under al-Qiyaam, vare sig det gäller Ramadan eller på andra tidpunkter på året, så satte inte Profeten frid vare över honom någon gräns eller nämnde vad som var för mycket eller för lite. Hans recitation brukade varierande. Ibland var den lång, och ibland kort. Ibland reciterade han ungefär lika mycket som ’Yaa ayyuha’l-muzammil’, som är tjugo aayaat [verser] i längd varje rak’ah; ibland reciterade han något likvärdigt med femtio aayaat. Han brukade säga:
”Den som ber under natten och läser ett hundra aayaat kommer inte att bli nedtecknad som en som är försumlig.”
Enligt en annan hadeeth:
”… och läser två hundra aayaat, kommer att bli nedtecknad som en av de hängivna och uppriktiga troende.”
Vid tiden han var sjuk reciterade han frid vare över honom de sju långa suroorna under sina nattböner, d.v.s., al-Baqarah, aal-’Imraan, al-Nisaa’, al-Maa’idah, al-An’aam, al-A’raaf och al-Tawbah. Kapitel 2-7 och kapitel 9.
Enligt Hudhayfah ibn al-Yamaan Må Allah vara nöjd med honom som bad bakom Profeten frid vare över honom så reciterade han frid vare över honom al-Baqarah, al-Nisaa’, och aal-’Imraan, [d.v.s. kapitel 2,4 sen 3] och han reciterade dem i en långsam och genomtänkt takt.
Det är bevisat med den pålitligaste (mest autentisk) av isnaad [återberättarkedja], att när Omar må Allah vara nöjd med honom utsåg Ubayy ibn Ka’b må Allah vara nöjd med honom att leda folket i bönen av elva rak’ah under Ramadan, brukade han recitera ungefär hundra verser, så att folket bakom honom lutade sig mot käppar eftersom bönen var så lång, och de var inte färdiga förrän precis innan Fajr [Morgon bönen].
Det rapporterades även i en saheeh [autentisk] hadeeth att Omar må Allah vara nöjd med honom kallade till sig läsarna under Ramadan och sade till de snabbaste av dem att recitera trettio aayaat [verser], de som läste i mellantakt att recitera tjugofem aayaat [verser], och de långsammaste att recitera tjugo aayaat.
Hursomhelst så kan en person som ber Qiyaam ensam be hur länge han vill; om andra kommer överens med imaamen, kan även han be hur länge han vill. Ju längre det är, desto bättre, men en person bör inte gå till överdrift och spendera hela natten i Qiyaam, utom i sällsynta fall, utan följa Profetens frid vare över honom exempel som sade:
”Den bästa vägledningen är Muhammads vägledning.”
Om en person ber som imaam, bör han göra den så lång som är lätt för människorna bakom honom, eftersom Profeten frid vare över honom sade:
”Om någon av er leder människorna i bön, låt honom göra den kort eftersom bland dem är de minsta och de gamla, de svaga, och de som har angelägna behov. Men om han ber själv, låt honom be så länge han vill.”
Tiden för Qiyaam
Tiden för att be qiyaam sträcker sig, från efter ”Isha” till innan Fajr, eftersom profeten frid vare över honom sade:
”Allah har lagt till en till bön för er, som heter witr, så be den mellan Salaat al-’Isha’ och Salaat al-Fajr.”
Bön vid slutet av natten är bättre för de som klarar av det, eftersom profeten frid vare över honom sade:
”Den som är rädd att han inte ska kunna gå upp i slutet av natten, låt individen be witr i början av natten, men den som känner att han / hon kommer att kunna gå upp i slutet av natten, låt honom be witr i slutet av natten, för bön i slutet av natten bevittnas [av änglarna], och det är bättre.”
Om fallet är att man väljer mellan att be i församling i början av natten och att be ensam i slutet av natten är det bättre att be med jamaa’ah eftersom det räknas som om man har bett hela natten lång.
Detta är vad as-Sahaabah [Profetens följeslagare] gjorde under Omars tid må Allah vara nöjd med honom . ’Abd al-Rahmaan Ibn ’Abd al-Qaari må Allah vara nöjd med honom sade:
”Jag gick ut med Omar ibn al-Khattaab må Allah vara nöjd med honom till moskén en natt under Ramadan, och såg människorna utspridda i moskén. Några bad ensamma och några bad i små grupper. Han (Omar) sade, ’Vid Allah, jag tror att det skulle vara bättre om jag samlade dem alla bakom en läsare.’ Så han bestämde sig för att göra det, och han samlade dem bakom Ubayy ibn Ka’b må Allah vara nöjd med honom. Sedan gick jag ut med honom en annan natt, och människorna bad allihop bakom en läsare, och Omar må Allah vara nöjd med honom sade, ’Vilken bra nyhet detta är.’ Det som de går miste om – syftande på den senare delen av natten – när de sover är bättre än vad de gör’, människorna brukade be qiyaam i början av natten.”
Zayd ibn Wahb sade, ”Abd-Allah brukade leda oss i bön under Ramadan och han brukade avsluta på natten.”
Profeten förbjöd att individen ber witr som tre rak’ah, och förklarade varför genom att säga:
”Få den inte skall liknar Salaat al-Maghrib.”
Därför måste den person som vill be witr som tre rak’ah hitta ett sätt att göra den annorlunda (från Maghrib). Det finns två sätt han kan göra detta på; antingen genom att utföra en avslutande salaam efter de två första rak’ah, vilket är det bästa sättet; eller genom att inte sitta efter de två första rak’ah (d.v.s. att be tre rak’ah utan uppehåll). Och Allah vet bäst.
Recitation under de tre rak’ah för witr
Det är sunnah att recitera Sabbih bi ismi Rabbika al-’A’laa i den första rak’ahn, Qul Yaa ayyuha’l-Kaafiroon i den andra rak’ahn, och Qul Huwa Allahu ahad i den tredje rak’ahn. Ibland kan även Qul a’oodhu bi Rabbi’l-Falaq och Qul a’oodhu bi Rabbi’l-Naas läggas till.
Det rapporterades i en saheeh rapport att Profeten en gång reciterade etthundra aayaat från Soorat al-Nisa’ i en rak’ah av witr.
Du’aa’ al-Qunoot
En person kan också vara ödmjuk inför Allah genom att recitera den du’aa’ som Profeten -Frid vare över honom – lärde sitt barnbarn al-Hasan ibn ’Ali Må Allah vara nöjd med honom som lyder enligt följande:
”Allaahumma’hdinee fiman hadayta wa ’aafinee fiman ’aafayta wa tawallanee fiman tawallayta wa baarik lee fimaa a’tayta wa qinee sharra maa qadayt, fa innaka taqdee wa laa yuqdaa ’alayk. Wa innahu laa yadhillu man waalayta wa laa ya’izzu man ’aadayt, Tabaarakta Rabbanaa wa ta’aalayt. Laa majaa minka illa ilayk”.
O Allah, vägled mig bland dem som Du har väglett, förlåt mig tillsammans med dem som Du har förlåtit, var en bundsförvant till mig tillsammans med dem som Du är en bundsförvant till, och välsigna för mig det som du har skänkt mig. Skydda mig från den ondska som Du har förbestämt, för innerligen, Du bestämmer och ingen kan bestämma över Dig. För säkerligen, den som Du gör förbund med blir aldrig förödmjukad och den som Du tar som fiende är aldrig ärad eller mäktig. O vår Herre, Välsignad och Upphöjd är Du. Det finns ingen undflykt från Dig utom hos Dig.
Man kan sända välsignelser över Profeten -Frid vare över honom – och det är inget fel på att lägga till andra du’aa’ som är kända från sunnah.
Det är inte fel att recitera Qunoot efter rukoo’, att sända välsignelser över Profeten -Frid vare över honom – eller be för muslimerna i den andra halvan av Ramadan, eftersom det är bevisat att imaamen brukade göra detta på Omars må Allah vara nöjd med honom tid .
I slutet av hadeethen från ’Abd al-Rahmaan ibn ’Ubayd al-Qaari må Allah vara nöjd med honom som har nämnts tidigare, står det ”… De brukade förbanna deras fiender efter hälften (av bönen).
Sedan brukade han sända välsignelser över profeten -Frid vare över honom – och be om gott för muslimerna så mycket han kunde, och söka förlåtelse för de troende.
Efter att han hade slutat förbanna deras fiende, sända välsignelser över profeten -Frid vare över honom –, söka förlåtelse för de troende männen och kvinnorna och be om det han själv ville, brukade han säga:
”Allahumma iyyaaka na’bud wa laka nusalli wa nasjud, wa ilayka nas’aa wa nahfud, wa narju rahmataka rabbanaa wa nakhaafu ’aadhaabak al-jadd. Inna ’adhaabaka liman ’aadayta mulhaq’
O Allah, Dig dyrkar vi, till Dig ber vi och faller ner, för Din skull strävar och sliter vi, vi sätter vårt hopp till Din barmhärtighet, O vår Herre, och vi fruktar Ditt mäktiga straff, för Ditt straff kommer sannerligen att överrumpla den som Du har tagit som fiende”
Sedan brukade han säga ”Allahu akbar” och gå ner i sujood.
Vad som ska sägas i slutet av Witr
Det är sunnah att säga i slutet av witr (innan eller efter den avslutande salaam):
”Allahumma innee a’oodhu bi ridaaka mien sakhatika wa bi mu’aafaatika min ’aqoobatika, wa a’oodhu bika minka. La uhsee thanaa’an ’alayka, anta kamaa athnayta ’ala nafsik
(O Allah, jag söker skydd i Din belåtenhet från Din vrede, och i Ditt skydd från Ditt straff, jag söker skydd hos Dig från Dig, jag kan inte prisa Dig nog, och Du är så som Du har prisat Dig själv.)”
När han gav de avslutande salaam efter, i slutet vid witr, sade han:
”Subhaan al-Malik al-Quddoos, subhaan al-Malik al-Quddoos, subhaan al-Malik al-Quddoos (ära till den Högste, Den allra Heligaste), och förlängande stavelserna, och höjande sin röst tredje gången.
Två rak’ah efter Witr
En person kan be två rak’ah efter witr om han vill, eftersom det är bevisat att profeten -Frid vare över honom – gjorde det. Han sade:
”Att resa är utmattande och svårt, så efter att någon av er har bett witr, låt honom be två rak’ah. Om han vaknar, är det ok, annars räknas dessa två rak’ah för honom.”
Det är sunnah att recitera Idha zulzilat al-ard och Qul yaa ayyuha’l-kaafiroon i dessa två rak’ah.
Från Qiyaam Ramadan av al-Albaani
Källa: Al-Munajjids sida Questions & Answers