Lämnar själen vår kropp när vi sover?

Fråga:
Lämnar själen kroppen när man sover?

Svar:
All tacksamhet tillkommer Allah.
Det finns tydliga bevis i Koran och Sunnah som tyder på att själen tas ifrån en när man sover, och att sömn är en slags död. Bevisen för detta är följande:

1.
Allah, den Högste, säger (betydelsen av innebörden):
“Då [människan] dör tar Allah själen till Sig, men om hon inte skall dö, [tar Han den] då hon sover. Han håller kvar den [själ] vars [bärare] skall dö enligt Hans beslut och Han friger dem andra till en [av Honom] fastställd tidpunkt. I detta ligger sannerligen budskap till tänkande människor.” [az-Zumar 39:42].

2.
och Han, den Högste, säger (betydelsen av innebörden):
“Det är Han som under nattens sömn tar till sig era själar och som vet vad ni har åstadkommit [ont eller gott] under dagen. ” [al-An‘aam 6:60].

3.
Det berättades från Abu Qataadah (må Allah vara nöjd med honom) att när de sov och missade bönen så sade Profeten (må Allahs frid och välsignelse vara över honom): “Sannerligen tog Allah era själar då Han ville, och Han återgav dem när Han ville.” [al-Bukhari, 7474]

4.
Det har återberättats att Abu Juhayfah (må Allah vara nöjd med honom) sade: Allahs Sändebud (må Allahs frid och välsignelse vara över honom) var på en resa under vilken de sov till dess att solen steg upp. Han sade: “Ni var sannerligen döda och Allah återgav era själar till er; den som sover och missar en bön, låt honom utföra sin bön när han vaknar, och den som glömmer en bön skall be den när han minns den.”
[Abu Ya‘la i al-Musnad, 2/192; klassad saheeh av al-Albaani i Irwa’ al-Ghaleel, 1/293]

5.
Det har återberättats från Hudhayfah (må Allah vara nöjd med honom) att när Profeten (må Allahs frid och välsignelse vara över honom) vaknade, brukade han säga: “Al-hamdu Lillahi alladhi ahyaana ba‘da ma amaatanaa wa ilayhi an-nushoor
(Tacksamhet tillkommer Allah Som gav oss liv efter att Han fått oss att dö, och till Honom kommer återuppståndelsen vara).” [al-Bukhaari, 6312. & Muslim, 2711]

Det här beviset citerades av al-Haafiz Ibn Rajab (må Allah vara barmhärtig mot honom), som sedan sade:
“Versen indikerar att sömn är en [sorts] död, återberättelsen tyder på att när en person sover så tas hans själ ifrån honom. Bägge [bevisen] tyder på att själen som tas när man dör, är själen som tas när man sover.” [Fath al-Baari av Ibn Rajab, 3/325]

Men det betyder nödvändigtvis inte att den är helt separerad från kroppen, vilket sker vid döden; det faktum att livet finns kvar i kroppen under sömnen tyder på att själen fortfarande är ansluten till kroppen under sömnen, men kontakten är mindre än kontakten när den är vaken.

För andra lärdas yttranden i denna fråga, se:
al-Jaami‘ li Ahkaam al-Qur’an, av al-Qurtubi, 15/261; Fath al-Baari av Ibn Hajar, 11/114

Och Allah vet bäst.