Jag har några frågor om Islam, skulle du kunna förklara dem för mig?
Är alla människors handlingar, så som födseln, döden, ens vardagliga uppförande och allt man tänker göra förutbestämda av Allâh?
Är vårt liv förprogrammerade av Allâh innan vi föds? Eller har vi ett fritt val och vi kan bestämma och göra vad vi vill utan att vara kontrollerade av Allâh?
Kortfattat, gör vi vad vi själva vill eller det som Allâh skapat oss att göra?
Prisad vare Allâh
Det bör noteras att en del av våra omständigheter är påtvingade oss och vi har inget val gällande dem, så som vilken dag man föds, vår hudfärg och ögonfärg och när man dör. Alla dessa frågor har människan ingen kontroll över, utan det är påtvingat. Med hänsyn till dessa frågor som människor inte har något val i, så har de ingenting att göra med Paradiset eller Helvetet, straff eller välsignelse.
Men en del frågor är öppna för val, så som att tro eller att inte tro eller världsliga frågor som att exempelvis bestämma vad man ska äta eller dricka, vart man ska bo.
Det finns ingenting av detta som är helt utanför Allâhs vilja och beslut. Men hur kan det vara så?
Tron på al-qadar [gudomlig vilja och beslut] är en av trosartiklarna. Muslimens tro är inte giltig om han inte accepterar att allting kommer från Allâh. Allâhs säger:
“Verily, We have created all things with Qadar (Divine Preordainments of all things before their creation as written in the Book of Decrees Al-Lawh Al-Mahfooz).” [Surah al-Qamar 54:49]
Sannerligen, Allâhs namn innefattar al-Qaadir, al-Qadeer och al-Muqtadir (vilket refererar till att Han är Allsmäktig).
Pudelns kärna i frågan är att Allâh har egenskaperna av kunskap, makt och vilja. Baserat på det, om människor som begår handlingar vill göra det, oavsett om det är synder eller handlingar av lydnad, så är det oundvikligt att Allâh känner till det, sannerligen så visste Han det i oändlighetens förflutna, innan Han ens skapade universum.
Efter att Han visste det, skrev Han det hos Sig och när människorna sedan ville göra det, så ville Han att de skulle göra det. Om Han inte skulle vilja det, så skulle de inte göra det. Han är Allsmäktig och Han är Skaparen av människors handlingar därför att Han är Skaparen av människorna som utför handlingen. Så människans alla handlingar är skrivna hos Allâh därför att Allâh har förkunskap om dem.
Detta betyder inte att Allâh framtvingar människor att göra vad de gör utan de har ett fritt val gällande deras handlingar. Allâh säger:
“Verily, We showed him the way, whether he be grateful or ungrateful.” [Surah al-Insaan 76:3]
Men deras handlingar är inte framtvingade av Allâh, därför att Allâh tvingar inte Sina tjänare att göra någonting.
Imam Ibn Abi’l-’Izz al-Hanafi sade detta angående en liknande fråga;
Om man säger, ”Hur kan Allâh vilja någonting som Han inte är nöjd med och inte gillar? Hur kan Han vilja det och skapa det? Hur kan Hans vilja bli förenad med Hans hat för något?
Det bör sägas (till svar) att detta är frågan som skapade splittring mellan människor och som har fått dem att följa olika vägar och åsikter.
Det bör noteras att vad man vill kan vara två typer: det som vi vill eller önskar i sig själv och det som vi vill eller önskar för någonting annat.
Det som man vill eller önskar i sig själv är det som önskas och älskas för vad det är och för den godhet den innefattar.
Det hamnar under rubriken av syften och mål. Det som man vill eller önskar för någonting annat kan vara någonting som man inte önskar men det tjänar ett syfte; det må inte tjäna något syfte i sig själv, även om det kan vara ett medel för att uppnå det man vill och det man strävar efter.
Så det kan vara någonting som i sig är ogillat men man kanske söker efter det eftersom det tjänar ett syfte och hjälper en att nå det man vill. I detta fall kommer man ha två känslor, ens motvilja (mot detta medel) och ens önskan (för slutet).
Det finns ingen motsägelse eftersom dessa känslor är relaterade till två olika saker. Detta är precis som med en obehaglig medicin där den som tar det vet om att det kommer göra en frisk, eller precis som med att amputera bort en kroppsdel när man vet att detta kommer rädda resten av kroppen eller att resa en jobbig reseväg när man vet att vägen för en till vad man vill ha och älskar.
Den vise mannen skulle snarare acceptera den ogillade saken baserat på att han troligtvis kommer nå ett gott resultat även om det slutgiltiga resultatet inte kan vara helt säkert. Hur är det då gällande Allâh, som ingenting är dolt för?
Han må ogilla en sak men det behöver inte gå emot Hans vilja för att det ska existera, därför att det kan vara ett medel till ett slut och det kan vara ett medel till någonting som Allâh gillar.
Till exempel, Allâh skapade Iblees, som är orsaken till att religioner, handlingar, tro och den mänskliga viljan blir korrumperade; men hur som helst så är han ett medel för många saker som Allâh gillar, vilket resulterar från skapelsen av Iblees. Att dessa saker existerar är mer kärt för Allâh än om de inte skulle existerat.
Sharh al-’Aqeedah al-Tahhaamiyyah, s. 252-253.
Islam Q&A, referensnr: 21521