DEN ISLAMISKA TRON ENLIGT KORANEN OCH SUNNAH
Av Muhammad bin Jameel Zeeno  

Del 1
Al-Emaan wa-tTawheed (tron på en enda Gud)

  • Islams grundpelare
  • Emaans grundpelare
  • Vilka är Allahs rättmätiga krav på oss?
  • Hur skall vi dyrka Allah?
  • Varför sände Allah profeterna?
  • Var finns Allah?
  • Är Allah med oss?
  • Vad är nyttan med tawheed?
  • Villkor för att ens handling skall accepteras

Del 2
Olika Sorter Av Den Stora Shirk
(avgudadyrkan)

  • Vad innebär den stora shirk?
  • Vilken är den största synden hos Allah?
  • Finns shirk i den muslimska ummahn?
  • Vilken dom gäller de som ber till döda eller de som inte är närvarande?
  • Är tillbedjan/åkallelse av någon dyrkan?
  • Hör de döda vår bön?

Del 3
Olika Sorters Tillbedjan Av Den Stora Shirk

  • Är det tillåtet att bönfalla de döda och de som inte är närvarande om hjälp?
  •  Är det tillåtet att be någon annan än Allah om hjälp?
  • Är det tillåtet att be de levande om hjälp?
  • Är det tillåtet att göra nadhr (heligt löfte) till någon annan än Allah?  
  • Är det tillåtet att slakta offerdjur till någon annan än Allah?
  • Är det tillåtet att gå runt gravarna för att komma dem närmare?  Vad är domen för häxkonst?
  • Får vi tro på dem som spår framtiden?
  • Känner någon till det osedda?
  • Vad är domen gällande lagar som inte är enligt Islam?
  • Vad ska vi göra om Shaytan viskar frågan ”Vem har skapat Allah”? till oss?
  • Vad leder den stora shirk till?
  • Får man belöning av en gärning som utförs med shirk?  

Del 4
Den Lilla Shirk och Dess Olika Sorter  

  • Är det tillåtet att svära vid något annan/annat än Allah?
  • Är det tillåtet att bära band eller ring i tron att de skall bota en från sjukdom?
  • Är det tillåtet att hänga sten mm runt halsen och använda amulett mot onda ögat?

Del 5
Att Tillbe, Åkalla och Fråga Via Medling 

  • Hur skall vi tillbe och åkalla Allah om något?
  • Behöver man någonsin be till Allah genom en mänsklig medlare?
  • Är det tillåtet att be en levande om att han ska be för en?
  • Vad innebär profetens medling ﷺ?
  • Hos vem skall vi be profeten ﷺ medla för oss?
  • Kan vi be de levande om att medla för oss hos Allah?
  • Bör vi överdriva i att tala gott om profeten ﷺ?
  • Vem skapades först?  

Del 6
Jihad, Lojalitet och Styre  

  • Vad är statusen för jihad för Allahs skull?
  • Vad är al-Walaa’ (vänskap)?
  • Är det tillåtet att ta kuffar som vänner och att hjälpa dem?
  • Vem kan vi ha som vän?
  • Vad ska muslimer styra med?

Del 7
Att Handla Enligt al-Qur’an och Hadith

  • Skall vi föredra något som sagts före det Allah och Hans profet ﷺ sagt?
  • Vad skall vi göra om vi blir oense om sådant som gäller vår religion?  
  • Hur skall vi älska Allah och Hans profet ﷺ ?  
  • Bör vi låta bli att handla och låta det förutbestämda styra?  

Del 8
Sunnah och Bid´ah
(det nypåfunna efter profetens (salla Allahu alayhi wa sallam) död)

  • Finns det bra bid’ah i religionen?  
  • Vad är bid’ah i religionen?  
  • Finns det sunnah Hasanah (bra sunnah) i Islam?  
  • När skall muslimerna segra?

Del 1
Al-Emaan wa-tTawheed (tron på en enda Gud)

  • Islams grundpelare
  • Trons grundpelare
  • Vilka är Allahs rättmätiga krav på oss?
  • Hur skall vi dyrka Allah?
  • Varför sände Allah profeterna?
  • Var finns Allah?
  • Är Allah med oss?
  • Vad är nyttan med tawheed?
  • Villkor för att ens handling skall accepteras

Islams grundpelare:

1. Bekännelsen:
Laa ilaha illallah – Det finns ingen gud utom Allah. Det är endast Allah (Subhana Wa Ta’ala) som har rätten att dyrkas och tillbedjas.
Bekännelsen: Annaa Muhammadan rasulullah – Och att Muhammad är Allahs sändebud.
Att Allah skickade profeten ﷺ som förmanare, varnare och för att lära ut Allahs religion.

2. As-Salaat (bönen)
Fem obligatoriska böner och tolv rakat sunnah
Genomföras i Khushoo’ (koncentration), i lugn takt och harmoni.

3.  Az-Zakaat (Skatt)
2,5 % av den förmögenhet som man har haft under ett helt år, t.ex. av guld, silver eller pengar.

4. Fasta månaden Ramadan
Ej dricka, äta, ha sexual umgänge mm från soluppgång till solnedgång.

5. Al-Hajj– Vallfärden till Makkah.
Har man hälsa och tillräckligt med pengar för resan är det obligatoriskt att genomföra den.

De här ovan beskrivna grundprinciperna är obligatoriska för varje muslim enligt en hadeeth profetens ﷺ lärdomar, uttalanden och gärningar, som noggrant insamlats och nedtecknats av sahaba som är hans följeslagare (radhiya Allahu anhom)).

Trons grundpelare:

1. Tro på Allah.
Att Allah är Skaparen och endast Han har rätten till att dyrkas. Att Han har namn och egenskaper som ej liknar något hos Hans skapelser

2. Tro på Allahs änglar.
De är skapade av ljus och deras uppgift är att utföra Allahs befallningar. Vi kan ej se dem.

3. Allahs böcker.
Torah, Az-Zaboor (Dawoods psalmer), Injeel (Bibeln) och Al-Qur’an, vilken är den sista och den enda som är bevarad såsom den uppenbarades för profeten ﷺ.

4. Allahs profeter och sändebud.
Den första är Adam (alayhi asalam) och den sista är Muhammad (salla Allahu alayhi wa sallam).

5. Tro på den sista dagen –
Domedagen , Räkenskapsdagen.

6. Al-Qadar –
Det som är förutbestämt, det goda och det onda av det. Acceptera det Allah har förutbestämt åt en, men för den skull aldrig sluta att använda de medel som vi fått.

Även dessa ovan nämnda grundprinciper för Emaan kommer från en saheeh hadith. De båda haditherna om islams och Emaans grundpelare finns i samlingen Sahih Muslim.

Vilka är Allahs rättmätiga krav på oss?  

Vi är skapade för att dyrka Allah och inte tillbedja någon annan vid Hans sida, vilket Han säger (SWT) i al-Qur’an:

”Och Jag har inte skapat al-Jinn och människan utom för att de skall dyrka Mig.” [Al-Dhariyaat, 56]

Profeten ﷺ sa i en hadith:

”Det Allah har rätt att kräva ifrån sin tjänare är att han skall dyrka Honom och inte dyrka något/någon med Honom.”

Hur skall vi dyrka Allah?  

Såsom Allah och Hans profet (salla Allahu alayhi wa sallam) har befallt oss att dyrka. Allah sade:

”O ni som tror! Lyd Allah och lyd sändebudet och omintetgör icke era gärningar.” [Muhammad, 33]

Profeten ﷺ sade:

Den som gör en gärning som inte överensstämmer med vårt sätt (d.v.s., sunnah), då är den tillbakavisad (ej accepterad).” (Sahih Muslim).  

Vi bör dyrka Honom i fruktan och hopp. Allah sade: ”Åkalla Honom i fruktan och hopp.” [al-’Araf, 56]. Profeten ﷺ sade: ”Jag ber Allah om al-Jannah och ber Honom om räddning från elden.” (Sahih i Abu Dawod).
Man skall dyrka Allah (Subhana Wa Ta’ala) utifrån att Han alltid ser en. Allah sade: ”Den som ser dig när du står (i bön) och (som ser) dina rörelser bland dem som ödmjukt kastar sig till marken inför Allah.” [al-Shuara, 218, 219]

Enligt hadith från profeten ﷺ: ”Du skall dyrka Allah som om du ser Honom och (även) om du inte ser Honom, (så) ser Han dig.” (Sahih Muslim).

Varför sände Allah profeterna?  

Han sände dem för att de skulle göra da’wah (inbjudan till Islam) till att dyrka Honom och för att förneka shirk (avgudadyrkan, dyrka någon bredvid Allah). Allah (Subhana Wa Ta’ala) säger: ”Och bland varje folk uppreste Vi ett sändebud (med läran): Tillbed Allah och sky at-Taghoot (det som dyrkas eller den som dyrkas förutom Allah och är nöjd med att vara det.)”[al-Nahl, 36] Profeten ﷺ sade:” Profeterna är bröder… och deras deen (religion) är en och samma. (Mutafiqon ’aleih, d.v.s. både i Muslim och el-Bukhari.)

At-Tawhid består av tre grundprinciper:

1. Tawhid ar-Rabb (tro på en enda herre) – att det är endast Allah som skapar och iordningställer, mm.
Allah Ta’ala sade: ”All lovprisning tillkommer endast Allah, världarnas Herre.” [al-Fatiha, 1]
Profeten ﷺ sade: ”… Du är himlarnas och jordens Herre… (Mutafiqon ’aleih).

2. Tawhid al-ilaah (tro på en enda gud) – att det är endast Allah som skall dyrkas genom t.ex. bön, offerdjur, salat (bön), fruktan, be om hjälp, tawakkul (tillit) mm.
Allah Ta’ala sade: ”er gud är en enda gud, det finns ingen gud utom Han, den Nåderike, den Barmhärtige”. [al-Baqara]
Profeten ﷺ sade: ”Det första ni skall inbjuda dem till är bekännelsen att det finns ingen gud utom Allah. (mutafiqon ’aleih).

Och i Al-Bukhaari berättas det: ”Till att de skall endast tro på Allah.”

3. Tawhid assifaat wal-asmaa’ (tro på Allahs egenskaper och namn) – att tro på de egenskaper Allah beskrivit sig själv med i al-Qur’aan eller det som profeten ﷺ beskrivit Honom i ahadeeth (plural av hadith) saheeha, utan ta’weel, förkroppsligande, liknelse, ta’teel eller takyeef, som t.ex. hur Han sätter sig på sin tron, Hans hand, mm.
Allah sade: ”det finns inget som helst likt Honom, och Han är den allhörande, den allseende”. [al-Shura’, 11].
Profeten ﷺ sade: ”Allah kommer ner till jordens himmel varje natt.” (Muslim) (Han kommer ner på ett sätt som passar Hans majestät och det liknar inte något som Hans skapelser gör).

Var finns Allah?  

Allah är på tronen överst på himlen. Allah sade: ”(Han är) den Nåderike (Guden som) har satt sig stadigt på Tronen.” [Ta-Ha, 5]

(satte sig stadigt på tronen d.v.s. upphöjde sig så som det står beskrivet i al-Bukhari om attabe’een (följeslagarna till sahaba, som var följeslagare till profeten ﷺ ).
Profeten ﷺ sade:

”Allah skrev en bok innan Han skapade skapelsen… så den är skriven och finns hos Honom på tronen.” (al-Bukhaari)

Är Allah med oss?  

Allah är med oss genom att Han hör oss, ser oss och vetskapen om oss.

Allah sade: ”Han sade: Frukta icke, ty Jag är med er båda. Jag hör och ser.” [Ta-Ha, 46]

Profeten ﷺ sade:” … ni ber till den som hör, är nära och Han är med er (d.v.s., genom vetskap). (Muslim)

Vad är nyttan med tawheed?  

Nyttan är tryggheten i nästa liv ifrån den eviga bestraffningen, vägledning i det här livet och att det tar bort synder.

Allah sade: ”De som tror och icke blandar ihop sin tro med orättfärdighet – det är de som skall få frid, och som är rätt vägledda.” (orättfärdighet, d.v.s. – shirk) [al-An’aam, 82]

Profeten ﷺ sade: ”Den tjänare som inte dyrkar någon med Allah har rätt till att Allah inte bestraffar honom. (Mutafiqon ’aleih)

Villkor för att ens handling skall accepteras

Villkoren är tre:

1. Att ha tro på Allah och tawheed för Honom.
Allah sade:

De som tror och handlar rättfärdigt kommer förvisso att få (Paradisets) Trädgårdar till vistelseort.” [Al-Kahf, 107] Profeten (salla Allahu alayhi wa sallam) sade: ”Säg, jag tror på Allah, sedan håll dig på den raka vägen. (Muslim)

2. Ikhlaas (att vara uppriktig mot Allah i lydnad): Att handla för Allahs skull, utan att göra det för att folk skall se en (riyaa’) eller för att bli känd.

Allah sade:

Så dyrka Allah, och var uppriktiga mot Honom i lydnad.” [al-Zumar]
Profeten ﷺ sade:

Den som säger att det finns ingen gud utom Allah med uppriktighet mot Honom kommer till Djannah (Paradiset). (Saheeh enligt al-Bazaar)

3. Att det överensstämmer med det som profeten ﷺ kom med.
Allah sade: ”Och vad helst sändebudet ger er, tag emot det, och vad helst han förbjuder er, avhåll er från det.” [al-Hashr, 7]

Profeten ﷺ sade: ”Den som gör en gärning som inte är i enlighet med vår sak (Islam), det blir tillbakavisat.” (dvs, inte accepterad) (Muslim)


Del 2
Olika Sorter Av Den Stora Shirk

  • Vad innebär den stora shirk?
  • Vilken är den största synden hos Allah?
  • Finns shirk i den muslimska ummahn?  
  • Vilken dom gäller de som ber till döda eller de som inte är närvarande?  
  • Är tillbedjan/åkallelse av någon dyrkan?
  • Hör de döda vår bön?

Vad innebär den stora shirk?  

Det betyder att man tillägnar någonting av tillbedjan till någon annan än Allah, t.ex. tillbedjan, offerdjur, mm. Beviset för detta är att Allah sade:

’Och åkalla förutom Allah icke någon annan som varken kan gagna eller skada dig. Och om du gjorde det, skulle du helt visst vara bland syndarna.” (d.v.s. de som gör shirk) [Yunus, 106]

Profeten ﷺ sade:

”Den största synden av de stora synderna: Att göra shirk mot Allah, vara olydig mot sina föräldrar, och att vittna falskt.” (Muslim)

Vilken är den största synden hos Allah?  

Det är den stora shirk.

Allah sade:

O min käre son! Sätt ingen vid Allahs sida. Att förbinda medhjälpare med Allah är förvisso en svår synd.” [Luqmaan, 13]

När profeten ﷺ blev tillfrågad om vilken som är den största synden, sade han ﷺ:

”Att du sätter någon vid Allahs sida eller sätter någon annan på Hans plats medan det är Allah som har skapat dig.” (Mutafiqon ’aleih)

Finns shirk i den muslimska ummahn?  

Ja, det existerar, därför att Allah sade:

Och de flesta av dem tror icke på Allah, utan att (samtidigt) förbinda medhjälpare (med Honom).” [Yusuf, 106]

Profeten (salla Allahu alayhi wa sallam) sade:

”Timmen kommer inte att uppstå förrän stammar av min ummah följer dem som gör shirk och inte förrän den dyrkar avgudar.” (al-Tirmidhi, saheeh)

Vilken dom gäller de som ber till döda eller de som inte är närvarande?  

Deras tillbedjan till dessa är av den stora shirk.

Allah sade:

Åkalla därför icke någon annan gud bredvid Allah, så att du icke blir (en) av dem som är bestraffade.” [al-Shua’ra’, 213]

Profeten ﷺ sade:

”Den som dör medan han åkallar någon annan än Allah kommer till helveteselden.” (al-Bukhari)

Är tillbedjan/åkallelse av någon dyrkan?

Ja, därför att Allah sade:

Och er Herre säger: Be till mig; Jag kommer att besvara er (bön). Men de som är alltför stolta för att dyrka Mig, kommer förvisso att föraktade träda in i Helvetet.” [al-Ghaafir, 60].

Profeten ﷺ sade: Böner är dyrkan.” (al-Tirmidhi, hasan saheeh)

Hör de döda vår bön?  

Nej, de hör inte. Allah sade:

och det kan icke få dem som är i gravarna till att höra”. [Faatir, 22]

Och Ibn Omar Må Allah vara nöjd med honom sade: ”Profeten ﷺ ställde sig, efter slaget vid Badr, där de döda till mushrikeen låg, och sade: ’Har ni funnit det som Allah lovade er verkligt?’ [7:44] Sedan sa han ﷺ: ”Just nu hör de vad jag säger.” Detta nämndes för ’Aa’ishah, som sade: ’Profeten ﷺ sade att just nu har de fått vetskapen om det jag brukade säga till dem är sant. Sedan läste hon:Du kan i sanning icke förmå de döda att höra.” [al-Naml, 80].”

Qataada sade (den som berättat hadeethen): Allah gav dem liv så att de kunde höra profetens ord (salla Allahu alayhi wa sallam) som en reprimand och förödmjukelse… (al-Bukhari i bok al-Janaaiz (begravningar), kapitel 8).

Det vi förstår av hadeethen:

1. Att de döda mushrikoons hörsel var endast tillfällig med beviset att profeten ﷺ sade: ’Just nu hör de.” Efter ”just nu” hör de inte, så som Qataada sade: Allah gav dem liv så att de kunde höra Hans tal…

2. ’Aa’ishahs förnekande av Ibn ’Umars berättelse och att profeten ﷺ inte sade: ”De här”, utan sade: ”Just nu har de fått vetskapen” och hon stödjer sig på beviset av den aayahn i surat al-Naml.

3. Kanske är överensstämmelsen mellan Ibn ’Umars och ’Aa’ishahs berättelse den: att i princip hör inte de döda av mushrikoon som ett underverk för profeten ﷺ, så att de kunde höra hans tal, såsom Qatada sade, och Allahu ’alam (Allah vet bäst).


Del 3
Olika Sorters Tillbedjan Av Den Stora Shirk

  • Är det tillåtet att bönfalla de döda och de som inte är närvarande om hjälp?
  • Är det tillåtet att be någon annan än Allah om hjälp?
  • Är det tillåtet att be de levande om hjälp?
  • Är det tillåtet att göra nadhr (heligt löfte) till någon annan än Allah?  
  • Är det tillåtet att slakta offerdjur till någon annan än Allah?
  • Är det tillåtet att gå runt gravarna för att komma dem närmare?  
  • Vad är domen för häxkonst?
  • Får vi tro på dem som spår framtiden?
  • Känner någon till det osedda?
  • Vad är domen gällande lagar som inte är enligt Islam?
  • Vad ska vi göra om Shaytan viskar frågan ’Vem har skapat Allah?’ till oss?
  • Vad leder den stora shirk till?
  • Får man belöning av en gärning som utförs med shirk?  

Är det tillåtet att bönfalla de döda och de som inte är närvarande om hjälp?

Det är ej tillåtet, utan vi bönfaller endast Allah, som sade:

När ni bönföll om er Herres hjälp och Han besvarade er bön” [al-Anfaal, 9]

och Han sade även:

Och de vilka de åkallar bredvid Allah skapar icke någonting, utan de är själva skapta. (De är) döda, icke levande; och de vet icke när de kommer att uppresas.” [al-Nahl, 20-21]

Profeten ﷺ sade:

”O Du som är levande, o Du som är den som ger näring och skydd åt allt som existerar, jag bönfaller Dig om Din barmhärtighet.” (al-Tirmidhi, hasan)

Är det tillåtet att be någon annan än Allah om hjälp?

Det är ej tillåtet, eftersom Allah sade:

Dig allena tillber vi, och Dig allena bönfaller vi om hjälp.” [al-Fatiha, 4]

Profeten ﷺ sade: ’Om du frågar om någonting, fråga Allah. Och om du ber om hjälp, be Allah. (al-Tirmidhi, hasan saheeh)  

Är det tillåtet att be de levande om hjälp?

Det är tillåtet att be dem om hjälp i det de klarar av. Allah sade:

och hjälp varandra i rättfärdighet och fromhet”. [al-Ma’idah, 2]

Profeten ﷺ sade:

Allah hjälper sin tjänare med det som tjänaren inte kan klara av att hjälpa sin broder med. (Muslim)

Är det tillåtet att göra nadhr (heligt löfte) till någon annan än Allah?

Det är ej tillåtet. Allah nämner Meriems mammas ord: ”Min Herre, jag har lovat dig ett heligt löfte att det som finns i mitt sköte skall tillägnas (Din tjänst)” [al-’Imran, 35]. Profeten (salla Allahu alayhi wa sallam) sade: ”Den som gör nadhr att lyda Allah, bör lyda Honom. Och den som gör nadhr att vara olydig mot Honom, bör ej vara olydig.” (al-Bukhaari)

Är det tillåtet att slakta offerdjur till någon annan än Allah?

Det är ej tillåtet, och beviset är att Allah sade:

Så bed till din Herre och utför offergärningar.” [al-Kauthar, 2]

Profeten ﷺ sade:

”Allah förbannar den som utför offergärning till någon annan än Allah.” (Muslim)

Är det tillåtet att gå runt gravarna för att komma dem närmare?

Nej. Vi går endast runt Ka’ba. Allah sade:

och gå runt det urgamla huset”. [al-Hajj, 29]

Profeten ﷺ sade:

”Den som går runt Huset (Ka’ba) sju gånger och ber två rak’ah, så är det som om han friköpt en slav.” (Ibn Majah, saheeh).

Vad är domen för häxkonst?

Det är kufr. Allah sade:

utan (det var) de upproriska (som) icke trodde. De lärde folket falskhet och bedrägeri.” [al-Baqarah, 102]

Profeten ﷺ sade:

”Undvik de sju (gärningar) som för er till bestraffning: Att dyrka någon annan bredvid Allah, häxkonst, bedrägeri och falskhet, … (Muslim)

Får vi tro på dem som spår framtiden?

Nej, det får vi inte, eftersom Allah sade:

Säg: Ingen i himlen och på jorden känner det osedda utom Allah.” (al-Naml, 65)

Profeten ﷺ sade: ”Den som går till en siare eller spågumma och tror på det den säger, gör kufr vad gäller det som sänts ner till Muhammad.” (Ahmad, saheeh)

Känner någon till det osedda?

Det är endast Allah som känner till det osedda. Han sade:

Och hos Honom är det oseddas nycklar. Ingen känner dem utom Han.” [al-An’aam, 59]

Profeten ﷺ sade: ”Ingen känner det osedda utom Allah.” (al-Tabarani, hasan)

Vad är domen gällande lagar som inte är enligt Islam?

Det är kufr att leva efter lagar som inte är enligt Islam, tillåta att de finns till eller att tro att de är bra. Allah sade:

Och den som inte dömer med det som Allah har sänt ned, det är dessa som är de icke troende.” [al-Ma’idah, 44]

Profeten ﷺ sade: ”Och om inte deras lärda dömer med Allahs bok så skapar Allah motsättningar mellan dem.” (Ibn Majah m.fl., hasan)

Vad ska vi göra om Shaytan viskar frågan ”Vem har skapat Allah”? till oss?

Om Shaytan (satan) viskar till någon av er med den här frågeställningen, sök då beskydd hos Allah från Shaytans viskning. Allah sade:

Och om en frestelse från Satan frestar dig, sök då beskydd hos Allah. Han är förvisso den All-hörande, den Allvetande” [Fussilat, 36]

Profeten ﷺ lärde oss att slå tillbaka Shaytans onda viskningar genom att säga: ”Jag tror på Allah och Hans sändebud, Allah den Enda, Allah den Oberoende och den av alla anropade. Han avlar icke, icke heller är Han avlad. Och ingen är Hans like.” (Detta är en sammanfattning av de ahadeeth som finns berättade i al-Bukhari, Muslim, Ahmad och Abu Dawood).

Profeten ﷺ sade:

”O Allah. Du är den Förste, det finns inget före Dig.” (Muslim)

Vad leder den stora shirk till?

Den leder till evighet i helveteselden. Allah sade:

För den som förknippar medhjälpare med Allah, har Allah förvisso förbjudit Himlen, och Elden kommer att vara hans tillflykt. Och de felande skall icke ha någon hjälpare.” [al-Ma’idah, 72]

Profeten ﷺ sade:

”Och den som Allah finner att han förknippar medhjälpare med Honom kommer till helveteselden.” (Muslim)

Får man belöning av en gärning som utförs med shirk?

Nej, eftersom Allah sade:

Och om de hade tillbett något alls bredvid Honom skulle förvisso allt de gjorde inte ha varit till något gagn för dem.” [al-An’am, 88]

Profeten ﷺ sade att Allah (Subhana Wa Ta’ala) sade:

”Jag har inget behov av några kompanjoner, den som gör en gärning i vilken de associerar någon annan med mig, kommer jag att avvisa och även deras partners.” (Muslim, hadeeth qudsi)  


Del 4

Den Lilla Shirk och Dess Olika Sorter  

  • Vad är den lilla shirk?
  • Är det tillåtet att svära vid något annan/annat än Allah?
  • Är det tillåtet att bära band eller ring i tron att de skall bota en från sjukdom?
  • Är det tillåtet att hänga sten mm runt halsen och använda amulett mot onda ögat?  

Vad är den lilla shirk?  
Det är ar-Riyaa’ (att göra något för att folk skall se det): Allah sade:

Så låt den som hoppas på att möta sin Herre göra goda gärningar och låt honom icke inbegripa någon enda i sin tillbedjan av sin Herre.” [al-Kahf, 110]

Profeten ﷺ sade:

”Det jag mest fruktar för er skull är den lilla shirk: ar-riyaa.” (Ahmad, saheeh)

Det är också att säga: ”Om inte Allah och den personen vill, ’efter’ vad Allah och du vill.” Profeten ﷺ sade:

”Säg inte vad Allah vill och vad den personen vill, utan säg: vad Allah vill, sedan vad den personen vill.” (Ahmad, saheeh)

Är det tillåtet att svära vid något annan/annat än Allah?  
Nej. Allah sade:

Säg: Ja, vid min Herre ni skall förvisso bli uppresta.” (Allah talar om för profeten ﷺ att svära vid sin Herre) [ataghabun, 7]

Profeten ﷺ: ”Den som svär på vad som helst annat än Allah har gjort shirk.” (Ahmad, saheeh)

Profeten ﷺ sade även:

”Den som skall svära vid något, bör svära vid Allah eller hålla tyst.” (Mutafiqon ’aleih)

Är det tillåtet att bära band eller ring i tron att de skall bota en från sjukdom?  
Nej, eftersom Allah sade:

Och om Allah berör dig med lidande, finns det ingen som kan undanröja det utom Han.” [al-An’am, 17] Hudhayfa (radhiya Allahu anhu) sade att han såg en man med ett band i handen mot feber. Då rev han bort det och reciterade:

Och de flesta av dem tror icke på Allah, utan att (samtidigt) förbinda medhjälpare (med Honom).”  (Ibn Abi Hatim, saheeh)

Är det tillåtet att hänga sten mm runt halsen och använda amulett mot onda ögat?  

Nej pga det Allah sade i surat al-An’am i föregående svar.

Profeten ﷺ sade: ”Den som hänger en sten eller en amulett har gjort shirk.” (Ahmad, saheeh)


Del 5

Att Tillbe, Åkalla och Fråga Via Medling 

  • Hur skall vi tillbe och åkalla Allah om något?
  • Behöver man någonsin be till Allah genom en mänsklig medlare?
  • Är det tillåtet att be en levande om att han ska be för en?
  • Vad innebär profetens medling (salla Allahu alayhi wa sallam)?
  • Hos vem skall vi be profeten (salla Allahu alayhi wa sallam) medla för oss?
  • Kan vi be de levande om att medla för oss hos Allah?
  • Bör vi överdriva i att tala gott om profeten (salla Allahu alayhi wa sallam)?
  • Vem skapades först?  

Hur skall vi tillbe och åkalla Allah om något?

Det som är tillåtet är att vi tillber och åkallar Allah via Hans namn och egenskaper, rättfärdiga gärningar och genom att be de rättfärdiga muslimerna att be för ens skull. Allah sade:

Och till Allah (Ensam) hör (alla) fullkomliga egenskaper. Så åkalla Honom med dessa (namn).” [Al-A’raf, 180]

Och Allah sade:

O ni som tror, frukta Allah och sök medel till att komma nära Honom.” [al-Ma’idah, 35]

(d.v.s., komma närmare Allah genom att lyda Honom och göra de gärningar som gör Honom nöjd med en.)

Profeten ﷺ sade:

”Jag åkallar Dig med alla namn, som tillhör Dig, vilka du namngivit Dig själv med. (Saheeh, Ahmad, taget ur Ibn Katheers tafseer om Qatadah)

Profeten (salla Allahu alayhi wa sallam) sade till en följeslagare, som bad att få vara med profeten ﷺ i Jannah:

”(Hjälp mig för din egen skull genom att göra mycket sujood.” (dvs salat, som är en rättfärdig handling) (Muslim)

Eller följ exemplet från historien om grottans folk, som tillbad och åkallade genom att utföra rättfärdiga handlingar, så Allah befriade dem. Det är tillåtet att tillbe och åkalla Allah genom att älska Honom, älska profeten ﷺ och fromma muslimer, därför att vår kärlek till dem är en rättfärdig gärning.

Det som är förbjudet vad gäller tillbedjan och åkallan är den som utförs till de döda och att be dem om hjälp för sina behov, såsom är fallet idag. Detta är den stora shirk enligt det Allah sade:

Och åkalla förutom Allah icke någon annan som varken kan gagna eller skada dig. Och om du gjorde det, skulle du helt visst vara bland syndarna.” [Yunus, 106] (syndarna, d.v.s. de som gör shirk)

Men att åkalla Allah via profeten ﷺ som t.ex. att säga: O Herre, vid Muhammad ﷺ, gör mig frisk.” ; Det här sättet är bid’ah (något som uppkommit efter profetens ﷺ död och som inte är enligt sunnah eller enligt något som sahaba gjorde). Sahaba gjorde aldrig på det här viset. När Omar (radhiya Allahu anhu) bad om ’Abbaas bön – profetens ﷺ farbror, som levde samtidigt med honom, var det för att Abbas skulle be för honom. Han anropade aldrig via profeten ﷺ efter att han dött. Det här sättet att anropa, via profeten ﷺ leder till shirk. Detsamma gäller om man tror på att Allah behöver medling av en människa, som t.ex. en amir (ledare) eller den styrande, eftersom man liknar den skapade med Skaparen.

Abu Hanifa sade: Jag tycker illa om att fråga Allah om inte det är direkt via Allah (ur al-Durr al-Mukhtar).

Behöver man någonsin be till Allah genom en mänsklig medlare?  

Nej, det finns inget behov för det enligt det Allah sade:

Och när Mina tjänare frågar dig om mig, (säg): Jag är nära.” [al-Baqara, 186]

Och enligt profeten (salla Allahu alayhi wa sallam):

”Ni ber till Den som hör och är nära och Han är med er (d.v.s. genom sin vetskap). (Muslim)

Är det tillåtet att be en levande om att han ska be för en?

Ja, det är tillåtet att be de levande att be för en, men inte att be de döda. Allah sade:

och be om beskydd för dina (mänskliga) felaktigheter och för de troende männen och troende kvinnorna”. [Muhammad, 19]

Enligt hadith saheeh i al-Bukhari: att en man med dålig syn kom fram till profeten ﷺ och sade: Be Allah om att Han skall bota mig.”

Vad innebär profetens medling (salla Allahu alayhi wa sallam)?

Det innebär att profeten ﷺ skulle framföra (vad Allah uppenbarat för honom). Allah sade:

O sändebud, framför det som har uppenbarats för dig från din Herre.” [al-Ma’idah, 67]

Och profeten ﷺ sade:

O Allah bevittna, som svar till det sahaba sade: ”Vi bevittnar att du framfört (det som Allah uppenbarat för dig.) (Muslim)  

Hos vem skall vi be profeten (salla Allahu alayhi wa sallam) medla för oss?

Vi ber profeten ﷺ medla för oss hos Allah. Allah sade:

Säg: All medling vilar hos Allah”: [al-Zumar, 44]

Profeten ﷺ lärde en sahabi att säga:

O Allah, låt profeten ﷺ medla för mig. (Hasan saheeh, al-Tirmidhi)

Profeten ﷺ sade även:

Jag har sparat min förbön till Domedagen, och den kommer att bli accepterad, insha’ Allah, för den som tillhör min ummah och dör utan att ha dyrkat någon/något bredvid Allah. (Muslim) 

Kan vi be de levande om att medla för oss hos Allah?

Vi kan be de levande att medla för oss i det som tillhör det här livet. Allah sade:

Den som gör en rättfärdig medling skall ha en del därav, och den som gör en ond medling skall ha en lika del av det resultatet.” [Al-Nisa’, 85]

Profeten ﷺ sade:

”Medla och ni blir belönade.(Saheeh, Abu Dawood)

Bör vi överdriva i att tala gott om profeten ﷺ ?

Nej, vi skall inte överdriva i att tala gott om profeten ﷺ. Allah sade:

’Säg: Jag är bara en människa lik er själva, (men) det är uppenbarat för mig att er Gud bara är En Gud.” [Al-Kahf, 110]

Profeten ﷺ sade:

”Överdriv inte i att tala gott om mig, såsom de kristna överdrev i att tala gott om ’Eesa, Mariams son, utan jag är en tjänare, så säg: Allahs tjänare och sändebud.” (al-Bukhari)

Vem skapades först?

Av människor är det Adam (alayhi asalam) och av saker är det pennan. Allah sade: ”(Kom ihåg) när din Herre sade till änglarna:

Jag skall just till att skapa människan av lera.” [Sad, 71]

Profeten ﷺ sade:

”Ni är alla Adams söner och Adam skapades av jord.” (Al-Bazaar, och al-Albani säger att den är saheeh)

Profeten ﷺ sade också: ”Det första Allah skapade var pennan (d.v.s., efter vattnet och tronen).” (Hasan saheeh, Abu Dawood och al-Tirmidhi)  


Del 6
Jihad, Lojalitet och Styre  

  • Vad är statusen för jihad för Allahs skull?
  • Vad är al-Walaa’ (vänskap)?
  • Är det tillåtet att ta kuffar som vänner och att hjälpa dem?
  • Vem kan vi ha som vän?
  • Vad ska muslimer styra med?

Vad är statusen för jihad för Allahs skull?  

Det är obligatoriskt i Islam att göra jihad med sin egendom, sitt liv och sin tunga enligt sin förmåga. Allah sade:

Gå framåt, lätt eller tungt, och sträva för Allahs sak med er egendom och era liv.” [al-Tawbah, 41] Profeten ﷺ sade:

”Sträva (för Allahs sak) mot al-mushrikeen, med er egendom, era liv och er tunga.” (Saheeh, Abu Dawood)

Vad är al-Walaa’ (vänskap)?  

Al-Walaa’ innebär att älska de troende, som endast tror på en enda gud, Allah, och att hjälpa dem till seger. Allah sade:

Och de troende, män och kvinnor, är varandras vänner.” [al-Tawbah, 71]

Profeten () sa salla Allahu alayhi wa sallam de:

”De troende är som en byggnad, varje sten stödjer de andra.” (Muslim)

Är det tillåtet att ta kuffar som vänner och att hjälpa dem?  

Nej, det är ej tillåtet enligt det Allah sade:

Och den av er som tar dem till vänner är sannerligen en av dem.” [al-Ma’idah, 51]

Profeten ﷺ sade: ”Folket från den-och-den stammen är inte mina anhängare.” (al-Bukhari och Muslim)

Vem kan vi ha som vän?

Det är den troende, som fruktar Allah och är rättfärdig. Allah sade:

Se, Allahs vänner skall sannerligen icke hysa någon fruktan, icke heller skall de sörja, de som trodde och (alltid) var rättfärdiga.” [Yunus, 62-63]

Profeten ﷺ sade:

”Min vän är Allah och de troende som är rättfärdiga.” (Mutafiqon ’aleih)

Vad ska muslimer styra med?

Styrandet skall ske enligt al-Qur’an och hadither som är saheeh (fullt autentiska). Allah sade:

och att du skall döma mellan dem med det som Allah har uppenbarat”. [al-Ma’idah, 49]

Profeten ﷺ sade:

”Oh mitt folk, jag är bara en vanlig människa, (snart) kommer min Herres sändebud till mig och jag måste svara honom och jag lämnar er med två stora saker: Den första av dem är Allahs bok, i den finns vägledning och ljus, så ta emot Allahs bok och håll er fast till den och min familj.” (Muslim)

Och profeten (salla Allahu alayhi wa sallam) sade:

”Jag har lämnat två saker bland er, om ni håller er fast vid dem går ni inte vilse: Allahs bok och Hans budbärares sunnah.” (Berättad av Malik och al-Albani har sagt att den är saheeh)


Del 7
Att Handla Enligt al-Qur’an och Hadith

  • Varför sände Allah ner al-Qur’an?
  • Vad är domen för att handla enligt hadith saheeh?
  • Kan vi följa al-Qur’an utan att följa haditherna?
  • Skall vi föredra något som sagts före det Allah och Hans profet ﷺ sagt?
  • Vad skall vi göra om vi blir oense om sådant som gäller vår religion?  
  • Hur skall vi älska Allah och Hans profet ﷺ?  
  • Bör vi låta bli att handla och låta det förutbestämda styra?  

Varför sände Allah ner al-Qur’an?

Han sände ner den för att man skall handla enligt den. Allah sade:

följ det som har sänts ned till er från er Herre”. [al-’Araf, 3]

Profeten ﷺ sade:

”Läs al-Qur’an och handla enligt den, och gör det ej som försörjning (d.v.s. ta inte betalt för att ni läser Koran).” (Saheeh, Ahmad)

Vad är domen för att handla enligt hadith saheeh?  

Det är obligatoriskt att handla enligt hadith saheeh, eftersom Allah säger:

Och vad helst sändebudet ger er, tag emot det, och vad helst han förbjuder er, avhåll er från det.” [al-Hashr, 7]

Profeten ﷺ sade:

”Håll fast vid min sunnah och sunnahn från de rätt vägledda kaliferna.” (Saheeh, Ahmad)

Kan vi följa al-Qur’an utan att följa haditherna?

Nej, Allah sade:

Och vi har sänt ned påminnelsen till dig så att du måtte förklara det för mänskligheten vilket har sänts ned till dem och så att de kan tänka efter.” [al-Nahl, 44]

Profeten ﷺ sade:

”Jag har sannerligen kommit med al-Qur’an och med den något som liknar den (sunnah)” (Saheeh, Abu Dawood m.fl.)

Skall vi föredra något som sagts före det Allah och Hans profet ﷺ sagt?  

Nej. Allah sade:

O ni som ber! Var icke framfusiga i Allahs och Hans sändebuds närvaro.” [al-Hudjurat, 1]

Profeten ﷺ sade:

”Ingen lydnad till någon skapad med samtidig olydnad till Skaparen.” (Saheeh, Ahmad)

Och Ibn ’Abbas sade: ”Jag fruktar för er skull att det skall falla stenar ifrån himlen, då jag säger er: Allahs sändebud sade så, och ni säger Abu Bakr och Omar (radhiya Allahu anhom) sade så.”

Vad skall vi göra om vi blir oense om sådant som gäller vår religion?

Då skall vi återgå till Allahs bok och den fullt autentiska sunnah. Allah sade:

Och om ni tvistar med varandra om något, hänvisa det till Allah och (Hans) sändebud, om ni tror på Allah och den yttersta dagen. Det är bäst och mest berömvärt till slut.” [al-Nisa’, 58]

Profeten ﷺ sade:

”Jag har lämnat två saker bland er, om ni håller fast vid dem går ni inte vilse: Allahs bok och Hans budbärares sunnah.” (Malik, saheeh enligt al-Albani)

Hur skall vi älska Allah och Hans profet ﷺ ?

Genom att lyda och följa deras befallningar. Allah sade:

Säg: Om ni älskar Allah, så följ mig, (då) kommer Allah att älska er och förlåta er era synder. Och Allah är ytterst förlåtande (och) barmhärtig.” [Aal-’Imran, 31]

Profeten ﷺ sade:

”Ingen av er är troende förrän jag är den ni älskar mest, mer än er far, ert barn och alla människor.” (Mutafoqon ’aleih)

Bör vi låta bli att handla och låta det förutbestämda styra?

Vi ska inte låta bli att handla eftersom Allah säger:

Då, beträffande den som ger (för Allahs sak) och är rättfärdig, och intygar sanningen (i det som är rätt), kommer Vi att ge honom (varje) möjlighet till (det goda).” [al-Layl, 5-7]

Profeten ﷺ sade:

”Arbeta (gör goda gärningar), för allt är lätt att göra för den det skapades för.” (al-Bukhari, Muslim)

Profeten ﷺ sade också:

”Den med stark tro är bättre och mer älskad av Allah än den med svag tro, och det finns gott i båda. Sträva efter det som kommer att vara till nytta för dig, sök hjälp hos Allah och misströsta inte. Om något missöde skulle hända dig, säg då inte, ”Om jag ändå hade gjort så… så skulle det och det ha hänt. Säg istället, ”Qaddarallah, wa maa shaa’a fa’al”. ”Allah har bestämt och vad Han vill, det gör Han.”, därför ordet om banar väg för Shaytans handlingar.” (Muslim och al-Bukhari)

Det vi kan förstå och ha nytta av i hadithen är: att den som tror, vilken Allah älskar, är den troende som är stark, handlar och tar vara på nyttan och endast ber Allah om hjälp och gör allt han kan med världsliga hjälpmedel; och om det händer honom något han ogillar, ångrar han inget, utan är nöjd med det Allah föreskrivit honom:

men det kan vara så att ni ogillar något som är bra för er och det kan vara så att ni gillar något som icke är bra för er. Allah vet och ni vet icke.” [al-Baqarah, 216]


Del 8

Sunnah och Bid´ah
(det nypåfunna efter profetens ﷺ död)

  • Finns det bra bid’ah i religionen?  
  • Vad är bid’ah i religionen?  
  • Finns det sunnah Hasanah (bra sunnah) i Islam?  
  • När skall muslimerna segra?  

Finns det bra bid’ah i religionen?

Nej, och beviset är det Allah säger:

Denna dag har jag fullkomnat er religion för er och har utvalt Islam som religion för er.” (al-Ma’idah, 3]

Profeten ﷺ sade:

”Akta er för de saker som är nyinförda, eftersom varje nyinförd sak är en innovation och varje innovation är en villfarelse och varje villfarelse hamnar i helveteselden.” (Saheeh, al-Nisaa’i, m.fl.)

Vad är bid’ah i religionen?

Det är allt som inte kan bevisas genom shar’iah. Allah sade till dem som gjorde shirk om deras bid’ah:

Har de (sådana) likar (med Allah) som har kunnat göra det lagligt i religionen, som Allah icke har tillåtit?” [al-Shura, 21]

Profeten ﷺ sade:

”Den som uppfinner något i vår sak (Islam) som inte ingår i den, får det ej accepterat.” (Mutafiqon ’aleih)

Olika sorters bid’ah:

1. Bid’ah som leder till kufr: Bland annat att be till de döda, och be om deras hjälp.

2. Bid’ah som är haraam: Att tillbe Allah genom de döda, utföra salat till gravplatserna, ange heligt löfte till de döda och bygga över gravplatsen, mm.

3. Bid’ah som är makrooh (illa omtyckt): Att t.ex. be salat Dhuhr efter fredagsbönen, utföra salat med hög röst

Finns det sunnah Hasanah (bra sunnah) i

Islam?

Ja, dess ursprung finns som t.ex. sadaqah. Profeten (salla Allahu alayhi wa sallam) sade:

”Den som i Islam gör en god sunnah får belöning för den, och får belöning för varje person som utför den efter honom, utan att efterföljarna får minskad belöning… (Muslim)

När skall muslimerna segra?

Muslimerna kommer att segra om de återgår till att praktisera sin Herres bok, deras profets (salla Allahu alayhi wa sallam) sunnah och sprider tawheed och aktar sig från shirk i dess olika former och konfronterar sina fiender med allt de har till förfogande.

Allah sade:

O ni som tror! Om ni hjälper Allahs (sak) kommer Han att hjälpa er och Han kommer att ge stadga åt era steg.” [Muhammad, 7]

Och Allah sade:

Allah har lovat dem bland er som tror och gör goda gärningar att Han förvisso kommer att göra dem till ställföreträdare på jorden, liksom Han skapade ställföreträdare (bland dem) som var före dem; och att Han för dem förvisso kommer att befästa deras religion, som Han har utvalt för dem; och att Han förvisso kommer att skänka dem trygghet (och frid) i utbyte efter deras fruktan. De kommer att dyrka Mig (och) de kommer icke att sätta någon vid Min sida.” [al-Noor, 55]

Profeten (salla Allahu alayhi wa sallam) sade:

”Styrka ligger i bågskytte.” (Muslim)

Om detta är gott och bra så är det från Allah och om det finns fel och brister så kommer det från mig själv.

Subhanakallahomma wa bihamdik. Ashhado an laa ilaaha illa ant. Astaghfiroka wa atoobo ilayk.