Muslimen under Ramadan

Fråga:
Vad ska vi säga till muslimer i samband med inledningen av ramadan?

Svar:

Tacksamheten tillkommer Allah.

Allah säger (tolkning av betydelsen):

”För att ge människorna vägledning [inleddes] i månaden Ramadan uppenbarelsen av Koranen i vilken vägledningen klargörs och en måttstock ges med vilken rätt kan mätas och skiljas från orätt. Den av er som ser månens nytändning skall fasta månaden ut. Men den som är sjuk eller [stadd] på resa [skall fasta därefter] under motsvarande antal dagar. Gud vill göra det lätt – inte tungt – för er. Håll [fastan under den föreskrivna] perioden och prisa Gud som har väglett er – kanske skall ni visa [Honom] tacksamhet.” [al-Baqarah 2:185]

Denna välsignade månad är en stor möjlighet för godhet och välsignelse, dyrkan och lydnad gentemot Allah.

Det är en viktig månad, en ädel säsong, en månad då belöningar för goda gärningar multipliceras och varvid begår dåliga gärningar är allvarligare än vid andra tidpunkter. Paradisets portar öppnas och helvetets portar stängs och syndarens ånger till Allah accepteras. Det är en månad vars början är nåd, dess mitt är förlåtelse och dess slut är räddning från Elden.

Så tacka Honom för säsongen av godhet och välsignelse som Han har skänkt dig, och de medel av givmildhet och olika typer av stora välsignelser för vilka Han har valt ut dig. Gör det mesta av denna välsignade tid genom att fylla den med handlingar av dyrkan och överge icke tillåtna handlingar, så att du kan uppnå ett gott liv i denna värld och lycka efter döden.

För de uppriktigt troende, varje månad är ett tillfälle för tillbedjan och hela hans liv har spenderats i att lyda Allah, men i månaden av Ramadan har han ännu mer motiv att göra gott och hans hjärta är ännu mer fokuserad på dyrkan, och han vänder sig även mer till sin Herre. Av Allahs nåd, skänker vår generösa Herre Sin frikostighet på fastande troende och multiplicerar belöningen för dem på denna välsignade tillfälle, Han ger överflödande och belönar generöst för goda gärningar.

Tiden går fort

Dagarna går så snabbt, som om de bara var endast ett ögonblick. Vi välkomnade Ramadan, sedan hälsade vi det farväl, och bara en kort period av tiden gick och vi välkomnande Ramadan igen. Så vi borde skynda oss att göra goda gärningar i denna månad och strävar efter att fylla den med det som Allah är nöjd med och det som kommer att hjälpa oss på den dag då vi möter Honom.

Hur kan vi förbereda för ramadan?

Vi kan förbereda för Ramadan med att granska oss själva och erkänna våra brister genom att leva upp till de två trosbekännelse, eller våra brister i att uppfylla våra skyldigheter, eller våra brister i att inte hålla borta från begär och betvivlar att vi kan ha fallit i …

Vi måste fastställa oss själva uppriktigt så att vi i Ramadaan kommer att ha en högre grad av tro. För tron ökningar och minskningar. Den ökar genom lydnad till Allah och den minskar genom olydnad och synd. Den första handling av lydnad som en person ska uppnå är att vara en sann slav för Allah och tro på att det finns ingen som rättmätigt dyrkas utom Allah, och han riktar all typ av dyrkan till Allah och inte associera någon annan i tillbedjan med Honom. Var och en av oss måste inse att allt som har hänt honom inte kunde ha undgått honom, och oavsett vad som har undgått honom kunde inte ha drabbat honom, och att allt händer av vilja och dekret av Allah.

Vi bör undvika allt som skulle kunna försvaga vårt åtagande till Shahaadatayn. Detta innebär att man håller sig borta från bid’ah (innovationer) och saker som har förts in i religionen. Vi bör också följa principen om al-walaa ”wa’l-Bara” (lojalitet och vänskap kontra förnekelse och fiendskap), genom att ta troende som våra vänner och genom att betrakta kaafirs [icke-troende] och hycklare som fiender, och vi bör glädjas när muslimerna vinner en seger över sina fiender. Vi borde följa exemplet av profeten frid vare över honom och hans följeslagare Må Allah vara nöjd med de och följa profetens frid vare över honom Sunnah och de rätt vägledda Kalisalters [ledare] väg som kom efter honom frid vare över honom. Vi borde älska Sunnah och älska dem som ansluter sig till den och försvara den, i vilket land de än befinner sig i och oavsett vilken hudfärg eller nationalitet de är.

Efter att vi bör granska oss själva och erkänna våra brister i att göra handlingar av dyrkan, såsom bön i församling, minnas Allah (dhikr), att uppmärksamma grannarnas rättigheter, släkt och muslimer, sprida hälsning Salaam och påbjuda det som är gott och förbjuda det onda, uppmana varandra att följa sanningen och ha tålamod och orubbliga därigenom, tålamod att undvika onda gärningar och att göra goda gärningar, och att accepterar Allahs dekret med tålamod.

Sedan bör vi granska oss själva och våra synder samt våra följande nycker och begär. Vi bör stoppa oss själva från att envisas i det, oavsett om synden är stor eller liten, om det är en synd av ögat genom att titta på det som Allah har förbjudit, eller genom att lyssna på musik, eller genom att gå till saker som Allah inte gillar, eller också genom att använda ens händer till att nå fram på ett sätt som inte behagar Allah, eller genom att förbruka saker som Allah har förbjudit såsom Riba (ocker) och mutor eller andra sätt att förbruka människors rikedom olagligt.

Vi får aldrig glömma att Allah sträcker ut Sin Hand under dagen för att acceptera ånger från dem som syndat på natten, och Han sträcker ut Sin Hand på natten för att acceptera ånger från dem som syndat under dagen. Allah säger (tolkning av betydelsen): 

”Och tävla med varandra om er Herres förlåtelse och ett paradis, lika vidsträckt som himlarna och jorden, som står berett att ta emot de gudfruktiga, de som ger åt andra såväl i välfärdens dagar som i tider av brist och som lägger band på sin vrede och förlåter sina medmänniskor – Gud älskar dem som gör det goda och det rätta – de som, om de begår en skamlös handling eller [på annat sätt] tillfogat sig själva orätt, minns Gud och ber Honom om förlåtelse för sina synder – vem kan förlåta synderna utom Gud? – och som inte fortsätter att begå sådana handlingar mot bättre vetande. Den lön [som väntar] dem skall vara deras Herres förlåtelse och lustgårdar, vattnade av bäckar, där de skall förbli till evig tid – en härlig belöning för dem som arbetat och strävat! ” [aal ’Imraan 3:133–136]

SÄG [Muhammad] till Mina tjänare: ”Om ni har gjort orätt mot er själva genom att överträda [Mina bud], misströsta då inte om Guds nåd. Gud förlåter alla synder; Han är Den som ständigt förlåter, Den som ständigt visar barmhärtighet!” [al-Zumar 39:53]

Den som begår en dålig handling eller [på annat sätt] syndar mot sig själv och som därefter ber Gud förlåta honom, skall finna att Gud är förlåtande, barmhärtig.” [al-Nisa ’4:110]

Genom att granska läget, ångra sig och söka förlåtelse, detta är hur vi bör välkomna Ramadan. ”Den smarta människan är den som granskar sig själv och strävar efter att göra det som gynnar honom efter döden, och den hjälplöse är den som följer sina egna nycker och begär och ägnar sig åt önsketänkande, (antar att Allah kommer att förlåta honom oavsett vad han gör och att han inte behöver kämpa för goda gärningar). 

Månaden Ramadan är månaden av stora vinster och förtjänster. Den smarta handlaren är den som gör det mesta av speciella tillfällen för att öka sina vinster. Så ta vara på denna månad genom att göra massor av handlingar av dyrkan, be mycket, läs Koranen, förlåt människor, att vara snäll mot andra och att ge välgörenhet till de fattiga.

Under månaden Ramadan öppnas Paradisets portar och portarna till Helvetet blir stängda. Djävlar läggs i kedjor och en besökare ropar ut varje natt; o sökare av det goda – fortsätt, O sökare av det onda – upphör.

O Allahs slavar, vara bland de människor av det goda, efterföljare till rättfärdiga förfäder som var vägledda av din Profets frid vare över honom Sunnah, så att vi kan avsluta ramadan med våra synder förlåtna och våra goda gärningar accepterade.

Vi bör notera att månaden Ramadan är den bästa av alla månader.

Ibn al-Qayyim sade: ett annat exempel på det – dvs., differentiering mellan de saker som Allah har skapat – är det faktum att månaden Ramadan är överlägsen alla andra månader, och de tio sista nätterna är överlägsna de andra nätterna.[Zaad al-Ma’aad, 1/56]

Denna månad är bättre än andra i fyra saker:

1 – I den finns den bästa kvällen på året, vilket är Laylat al-Qadr. Allah säger (tolkning av betydelsen):

”SE, VI har uppenbarat denna [heliga Skrift] under Allmaktens Natt. Och vad kan låta dig förstå vad Allmaktens Natt betyder Allmaktens Natt är mera värd än tusen månader; då stiger änglarnas härskaror och Anden ned med sin Herres tillstånd för [att utföra] alla [Hans] uppdrag. Den [Natten andas] fred till dess dagen gryr!” [al-qadar 97:1-5]

Dyrkan under denna natt är bättre än dyrkan under tusen månader.

2 – I den här månaden uppenbarades det bästa av Böcker till det bästa av profeterna. Allah säger (tolkning av betydelsen): 

”För att ge människorna vägledning [inleddes] i månaden Ramadan uppenbarelsen av Koranen i vilken vägledningen klargörs och en måttstock ges med vilken rätt kan mätas och skiljas från orätt. ” [al-Baqarah 2:185 ]

”Dess uppenbarelse [inleddes] under en välsignad natt – Vi har aldrig upphört att varna [människorna] – [en natt] då varje fråga formulerades med fasthet och precision enligt Vår befallning – Vi har aldrig upphört att sända Våra budbärare [med undervisning och vägledning]. – ” [al-Dukhaan 44:3-5]

Det var berättat av Imam Ahmad och al-Tabaraani i al-Mu’jam al-Kabeer att Waathilah ibn al-Asqa sade:

Allahs sändebud frid vare över honom sade:

” Abrahams heliga skrift sändes ner den första i månaden av Ramadan. Tawraat [Tora] sändes ner på den sjätte av Ramadan. Injeel [Evangelierna] sändes ner på den trettonde av Ramadan. Zaboor sändes ner den artonde av Ramadan, och Koranen sändes ner den tjugofjärde av Ramadan. [Klassas som Hasan av al-Albaani i al-Silsilah al-Saheehah, 1575.]

3 – I denna månad öppnas Paradisets portar och helvetets portar stängs och djävularna kedjas fast.

Det var återberättat från Abu Hurayrah Må Allah vara nöjd med honom att Allahs frid vare över honom sändebud sade: ”När Ramadan kommer, Paradisets portar öppnas och helvetets portar stängs, och djävlar sätts i kedjor. 

Al-Nasaa’i återberättade från Abu Hurayrah att Profeten frid vare över honom sade:

”Då Ramadan kommer, portarna till barmhärtighet öppnas och helvetets portar stängs och djävular sätts i kedjor.” [Klassad som Saheeh av al-Albaani i Saheeh al-Jaami”, 471.]

Al-Tirmidhi, Ibn Maajah och Ibn Khuzaymah berättar i en rapport:

”Då den första natten i månaden av Ramadan kommer, djävular och upproriska jinn [osynliga väsenden] kedjas fast och helvetets portar är stängda, och inte en enda port av den är öppen. Paradisets portar öppnas och inte en enda port av den är stängd. Och en besökare ropar: ”O sökare av det goda – fortsätt, O sökare av det onda – upphör. Och Allah har de som Han befriar från elden, och det händer varje natt.” [Klassad som hasan av al-Albaani i Saheeh al-Jaami”, 759.]

Om det frågas: Hur kommer det sig att vi ser många onda handlingar och synder som begåtts i Ramadan, för om djävularna kedjas fast – så ska det inte hända?

Svaret är att onda handlingar blir mindre för dem som iakttar villkoren och etikett av fasta, eller att de som är kedjade är några av de djävular – nämligen de upproriska – inte alla av dem, eller att vad som avses är att det onda minskas i Ramadan, vilket är ett bevisat faktum.

Om det onda som händer just nu så är det fortfarande mindre än vid andra tidpunkter. Även om alla av dem (demonerna) kedjas fast, så innebär det nödvändigtvis inte att inget ont eller synd kommer att ske, eftersom det finns andra orsaker till det utöver de djävular, så som onda själar, dåliga vanor och djävular bland människorna. [Al-Fath, 4/145]

– Det finns många typer av dyrkan i Ramadan, varav en del inte sker på andra tider, såsom fasta, att be qiyaam, mata de fattiga, i’tikaaf, Sadaqah, och läsa Koranen.

Jag ber Allah, den Upphöjde, den Allsmäktige, att hjälpa oss alla att göra det och hjälpa oss att fasta och be qiyaam, och att göra handlingar av dyrkan och att undvika att göra det onda. Prisad vare Allah, Herren över världarna.

Källa: Islam Q & A
Fatwanr: 12468