Vad Jesus sa om fastan


Matteusevangeliet visar att Jesus ”hade fastat i fyrtio dagar och fyrtio nätter” (1)(Matteus 4:2). Lukasevangeliet tillägger en detalj att ”Under hela denna tid åt han ingenting, och när den var slut blev han hungrig” (Lukas 4:2). Eftersom Jesus fastade, så kommer hans sanna efterföljare att också fasta, om de verkligen följer hans läror. Han sa, ”Om ni förblir i mitt ord, är ni verkligen mina lärjungar” (2)(Johannes 8:31).

Folk hade klagat på Jesus och de sa, ”Johannes lärjungar fastar ofta och ber, och det gör också fariséerna, men dina, de äter och dricker.” (3)(Lukas 5:33). Men Jesus svarade att så länge som han är med dem borde hans lärjungar inte fasta, men efter att han är borttagen ”och när den tiden är inne, kommer de att fasta” (4)(Luke 5:35). Detta är orsaken varför Jesus gav dem instruktioner hur man skall fasta för Guds skull (Matteus 6:16-18). Om de aldrig skulle fasta, så skulle sådana instruktioner vara meningslösa. Bibeln, lär att lärjungarna fastade efteråt: ”Efter fasta och bön” (5)(Apostlagärningarna 13:3), och ”efter bön och fasta” (6)(Apostlagärningarna 14:23).

Lukas 5:33 åberopad ovan avslöjar att (a) fasta är avhållsamhet från ätande och drickande, och, (b) att fastän lärjungar inte fastade tills efter Jesus var borttagen, fortsatte Jesus själv att fasta annars skulle de även anklagat honom för att inte fasta. Det är självklart att de judiska rabbinerna fastade (7)(Matteus 9:14, och Markus 2:18). Jesus kallades också för en rabbin (8)(se Johannes 1:38; 3:2; 6:25 och Matteus 23:8). Så han måste också ha fastat.

Lärjungarna var förhindrade från att driva ut en demon från en pojke, men Jesus drev ut den. När lärjungarna frågade hur han gjorde det, sa han att den här sortens andar kan endast drivas ut ”med bön och fasta” (9)(Markus 9:29). Detta visar att på grund av att lärjungarna inte fastade kunde de inte driva ut demonen, och att Jesus kunde driva ut den därför att han fastade. Några textredigerare försökte ändra denna vers genom att utelämna orden ”och fasta”. Så lyder t.ex. den engelska ”Revised Standard Version”. Men denna uppfattning ger detta avsnitt en omöjlig betydelse att Jesus lärjungar varken bad eller fastade. Detta är kanske varför den katolska versionen av ”Revised Standard Version” återställer orden ”och fasta”. Även ”New Testament From Ancient Estern Text” inkluderar orden ”och fasta” (10)(Markus 9:29).

Gud räddade oss från osäkerhet genom att uppenbara hans slutliga oförstörbara budskap (islam) i vilken Han instruerar alla troende att fasta i en hel månad varje år. Idag fastar fortfarande Jesus sanna efterföljare enligt Guds rena instruktioner. Muslimer är Jesus efterföljare och av alla Guds Budbärare.

Print Friendly, PDF & Email

Fotnoter   [ + ]

1. (Matteus 4:2)
2. (Johannes 8:31)
3. (Lukas 5:33)
4. (Luke 5:35)
5. (Apostlagärningarna 13:3)
6. (Apostlagärningarna 14:23)
7. (Matteus 9:14, och Markus 2:18)
8. (se Johannes 1:38; 3:2; 6:25 och Matteus 23:8)
9, 10. (Markus 9:29)